Kirjaston valtakunnallisen asiakaskyselyn tulokset Utajärvellä
Julkaistu 10.12.2018

”Ihana henkilökunta!”

Utajärven kirjastossa on hyvä ja ammattitaitoinen henkilökunta. Tätä mieltä olivat monet viime keväänä valtakunnalliseen asiakaskyselyyn vastanneet Utajärven kirjaston asiakkaat. Tammikuussa alkanut itsepalvelu sai myös pääsääntöisesti kiittävää palautetta ja moni kertoi sen lisänneen kirjastonkäyttöään. Osa vastaajista tosin toivoi vieläkin laajempia itsepalveluaikoja.

Utajärven kirjaston saama kokonaisarvosana (asteikko 4-10) oli 8,85, mikä oli hieman parempi kuin koko maan keskiarvo 8,80. Kyselyyn vastanneiden Utajärven kirjaston asiakkaiden mukaan kirjasto on vaikuttanut heidän elämäänsä erittäin tai melko paljon seuraavilla tavoilla.
    •    parantanut elämänlaatua (82 %)
    •    tarjonnut virikkeitä vapaa-aikaan ja harrastuksiin (82%)
    •    auttanut löytämään tarvittua tietoa (66%)
    •    lisännyt lukemista (61%)
    •    parantanut tietoteknisiä taitoja (22 %)
    •    lisännyt sosiaalisia kontakteja (17 %)

Kovin selkeitä puutteita vastaajat eivät kirjaston aineistossa tai toiminnoissa nähneet. Kirjaston tiloja pidettiin pääosin sopivina, mutta hiljaista tilaa ja tilaa harrastaa kaivattiin enemmän. Myös nuorille kirjastonkäyttäjille kaivattiin lisää tilaa.

Valtakunnallinen yleisten kirjastojen asiakaskysely toteutettiin 9.4.-6.5.2018. Sen toteuttivat yhteistyössä kirjastojen kanssa aluehallintovirastot ja Taloustutkimus. Koko Suomessa vastaajia oli yhteensä yli 28 000, joista kaksi kolmasosaa vastasi sähköisesti. Utajärvellä kyselyyn saatiin vastauksia 34, joista 21% tuli sähköisesti.

 

päivitetty viimeksi: 10.12.2018 11:33