Ohita päävalikko
Takaisin etusivulle
Avaa päävalikkoSulje päävalikko  
Ohita sivuvalikko

Laskutusosoitteet

Utajärven kunta vastaanottaa laskut 1.10.2022 alkaen ainoastaan verkkolaskuina tai maksuttoman toimittajaportaalin kautta tehtyinä laskuina. Paperilaskuja ei oteta vastaan yrityksiltä jatkossa enää missään kanavassa, eli aiemmin käytössä olleet paperilaskujen postitusosoitteet lakkaavat.

Ohjeet verkkolaskujen laatimiseen:

Utajärven kunnan verkkolaskujen välittäjänä toimii OpusCapita Solutions Oy.

  • OpusCapita Solutions Oy:n välittäjätunnus on: E204503
  • Utajärven kunnan Y-tunnus on: 0190224-1

Tärkeää: Pyydämme merkitsemään laskuun asiakkaan viitteeksi esimerkiksi toimiston, toimialan, laitoksen, hankkeen, tilaajan nimen, tilaajan antaman kustannuspaikkanumeron tai muun tunnisteen, jonka avulla lasku voidaan ohjata oikealle käsittelijälle. Huomioittehan, että riittävät kustannuspaikka- ja tilaajatiedot jouduttavat laskun käsittelyä ja suorituksen maksamista.

Toimialojen OVT-tunnukset:

  • Utajärven kunta, Hallintopalvelut, OVT-tunnus: 003701902241500
  • Utajärven kunta, Elinvoimapalvelut, OVT-tunnus: 003701902241501
  • Utajärven kunta, Kasvatuspalvelut, OVT-tunnus: 003701902241300
  • Utajärven kunta, Elinympäristöpalvelut, OVT-tunnus: 003701902241400
  • Utajärven kunta, Hyvinvointipalvelut, OVT-tunnus: 003701902241401

Rakentamispalvelut

Utajärven kunta on arvonlisäverolain 8 c § (16.7.2010/686) 1 momentissa tarkoitettu rakentamispalveluja harjoittava elinkeinonharjoittaja, jolle tapahtuvaan arvonlisäverolain 31 §:n 3 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen rakentamispalveluiden myyntiin sovelletaan käännettyä verovelvollisuutta.

Maksuton toimittajaportaali yrityksille

Mikäli teillä ei vielä ole käytössä verkkolaskujen lähetykseen sopivaa palvelua, voitte kirjautua OpusCapitan laskuportaaliin ja lähettää laskut sitä kautta, jolloin ne tulevat meille verkkolaskuina. Voitte aloittaa verkkolaskujen lähettämisen meille heti portaaliin rekisteröitymisen jälkeen.

Portaali edellyttää y-tunnuksen. Mikäli teillä ei ole y-tunnusta, katsokaa ohjeet kohdasta ”yksityishenkilö laskuttajana”. Laskun tekeminen portaalissa on ilmaista.

Palvelun tuottaa OpusCapita ja pääsette rekisteröitymään portaaliin tästä linkistä: Toimittajien verkkolaskutuskampanja (opuscapita.com)

Jos sinulla on jo tili portaaliin, kirjautumissivulle päääset tästä linkistä: OpusCapita Business Network.

Yksityishenkilö laskuttajana

Mikäli sinulla ei ole käytössä Y-tunnusta, ole yhteydessä etunimi.sukunimi (at) utajarvi.fi

Sirpa Kemi, Hallintopalvelut
Anita Markkola, Elinvoimapalvelut ja Hyvinvointipalvelut
Suvi Pirttikoski, Elinympäristöpalvelut
Mervi Repola, Kasvatuspalvelut

Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Mikä on verkkolasku? Onko sähköpostilla lähetetty lasku sellainen?

  • Verkkolasku eli e-lasku on lasku, joka toimitetaan verkkolaskuoperaattorin kautta digitaalisessa muodossa. Yritys voi laatia verkkolaskun siihen sopivalla laskutusohjelmalla, omassa verkkopankissa tai ilmaisessa toimittajaportaalissa. Sähköpostilla toimitetut laskut luokitellaan paperilaskuiksi, joten niitä ei oteta enää vastaan.

Miksi ette ota enää vastaan paperilaskuja?

  • Käytössä on ollut paperilaskujen skannauspalvelu, jonne laskuja on voinut toimittaa. Ostolaskujen liittymäpäivityksen takia skannauspalvelusta on nyt kuitenkin kokonaan luovuttu, joten paperilaskuja ei voida ottaa jatkossa enää vastaan lainkaan yrityksiltä.

Lähetin jo paperilaskun, miten nyt toimitaan?

  • Siirtymävaiheessa saamme vielä tiedot skannauspalvelusta paperilaskujen toimittajista, jolloin olemme mahdollisuuksien mukaan paperilaskun lähettäjään yhteydessä ja pyydämme laatimaan verkkolaskun. Siirtymäajan jälkeen (31.12.2022) emme kuitenkaan valitettavasti saa enää tietoja kuka paperilaskun on lähettänyt.
  • Mikäli lähetit meille paperilaskun skannauspalveluun 5.10.2022 jälkeen, sinun ei tarvitse odottaa yhteydenottoamme, vaan voit toimittaa meille heti korvaavan verkkolaskun.
  • Mikäli toimitit paperilaskun ennen 5.10. otamme sinuun yhteyttä, mikäli paperilasku ei ehtinyt enää vanhaan skannauspalveluun. Huomiona, että saamme tiedot paperilaskujen lähettäjistä vain viikoittain, joten yhteydenotto voi viipyä. Mikäli yhteydenottoa tai suoritusta ei kuulu eräpäivän jälkeenkään, ole yhteydessä maria.lamsa@oulunkaari.com niin tarkistamme tilanteen.

Toimittajaportaali ei toimi.

  • Portaalin käytössä teitä auttaa OpusCapitan asiakaspalvelu: +358 9 413 321 00 (arkisin 8:00 – 16:00). Tai voitte jättää tukipyynnön: OpusCapita Request Form Lomakkeen voi täyttää suomeksi. Kohtaan Product Or Service = Business Network Portal

Pitäähän teidän kuitenkin maksaa lähettämäni paperilaskut?

  • Valitettavasti ei, sillä verkkolaskulaki (2020) antaa oikeuden jättää paperilaskut maksamatta, sillä laskun saajalla on oikeus sähköiseen verkkolaskuun. Laki pohjautuu EU-direktiiveihin ja sillä tavoitellaan paitsi kaupankäynnin standardoimista myös laskutuksen tehostamista (4§, Laki hankintayksiköiden ja elinkeinonharjoittajien sähköisestä laskutuksesta 241/2019)
päivitetty viimeksi: 02.01.2023 13:39

Käytämme evästeitä sivuston toiminnoissa, sosiaalisen median ominaisuuksien tarjoamiseen ja liikenteen analysointiin.
Tietoa sivustosta