Työpaja ja Nuorten työpaja tarjoavat ja etsivät työkokeilua ja palkkatukityötä Utajärvisille. Työpaja toimii työkokeilun tukikohtana. Pajalla voi ohjatusti kokeilla erilaisia työtehtäviä ja näin löytää omat vahvuutensa. Pajalta voi myös siirtyä yrityksiin tai kunnan eri toimipisteisiin jatkamaan TE-palvelujen kanssa sovittua toimenpidettä. Työpajalla saa myös yksilöohjausta, johon sisältyy asiakkaan palvelutarpeen mukainen palveluohjaus. Työpajalla järjestetään erilaisia ryhmätoimintoja, joiden sisältöjen suunnitteluun osallistuvat myös asiakkaat itse. Pajajakson aikana pyritään löytämään asiakkaalle sopiva väylä työelämään, koulutukseen, oman elämän hallintaan.
Ole yhteydessä kunnan työhönvalmentajaan jos tarvitset palvelua, tai lisätietoja palvelusta.
Voit päästä mukaan työpajatoimintaan, jos olet alle 29-vuotias.
Nuorten työpajalla saat tavoitteellista, tarpeittesi mukaista valmennusta. Työpajalla pääset kehittämään osaamistasi ja taitojasi käytännön tekemisen avulla. Valmennuksen ja käytännön tekemisen tavoitteena on * tunnistaa ja kasvattaa osaamistasi * vahvistaa hyvivointiasi ja työelämävalmiuksiasi * tukea sinua kohti koulutusta ja työtä. Sinulla on oikeus saada työpajassa henkilökohtainen valmennussuunnitelma. Nuorisolakihttp://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161285
Oma asiointi henkilöasiakkaille on TE-palveluiden verkkoasiointikanava, jossa voit verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla tunnistautuneena - ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi - aloittaa tai päättää työnhakusi, muuttaa työnhakutietojasi tai vain katsella niitä - tehdä Työelämätutkan ja arvioida työn tai koulutuksen löytämiseen vaikuttavia tekijöitä - hyväksyä TE-toimiston kanssa laaditun suunnitelmaluonnoksen, tarkastella suunnitelmassa sovittuja tehtäviä ja kertoa mitä olet tehnyt - katsella annettuja työvoimapoliittiisia lausuntoja, vastata selvityspyyntöihin ja seurata, miten selvityksesi käsittely etenee - kertoa, saitko TE-toimiston sinulle tarjoaman työn - tarkastaa, mihin mennessä sinun on haettava sinulle tarjottuun työvoimakoulutukseen - etsiä sopivia työvoimakoulutuksia, hakea koulutukseen ja seurata, miten valintaprosessi etenee - hakea starttirahaa ja seurata, miten hakemuksesi käsittely etenee sekä hakea starttirahan maksatusta - jättää yhteydenottopyynnön omaan TE-toimistoosi.
Neuvontapalvelusta saat apua kaikissa TE-palveluissa asiointiin ja työllistymiseen liittyvissä asioissa ja verkkopalvelujen käytössä sekä tarvittaessa jatko-ohjauksen muihin sinulle sopiviin palveluihin. Suurimmat ruuhkat palvelussa ovat maanantaisin ja kuukauden vaihtuessa. Palvelemme soittajat jonoon saapumisjärjestyksessä. Jos palvelussa on jonoa, voit jäädä puhelujonoon tai klo 9-14 välillä sinulle voidaan tarjota mahdollisuutta passiiviseen jonotukseen, jolloin asiantuntija soittaa sinulle takaisin 0295-alkuisesta numerosta yhden kerran. Soittaessasi saat aina ajankohtaisen tiedon puhelinpalvelun tilanteesta sekä toimintaohjeet.
Toimipaikassa palvellaan TE-toimiston henkilö- ja yritysasiakkaita. Jos tulet varatulle tapaamisajalle, ilmoittaudu ensimmäiseksi infoon. Toimipaikan aulassa on asiakastietokoneita, joilla voit hoitaa TE-toimiston asiakkuuteen tai työnhakuun liittyviä asioita. Tietokoneen käyttöön ei tarvitse varata aikaa. Saat tarvittaessa neuvoa työnhakuun ja Oma asiointi -verkkopalvelun käyttöön toimipaikan verkkoneuvojilta. Toimipaikassa on myös postilaatikko, johon voi jättää asiakirjoja toimipaikan ollessa suljettuna.
Utajärven Hyvinvointitalo on yhteisöllinen, kaikenikäisten ihmisten ja erilaisten toimijoiden yhteinen matalan kynnyksen kohtaamispaikka, josta löydetään ystäviä ja vertaisryhmiä. Hyvinvointitalon tiloja voi varata Utajärven Asiointipisteestä, puh. 08 5875 5700. Kaikki toimijat ja tilojen käyttäjät ovat tasavertaisia ja tervetulleita! Hyvinvointitalo toimii Utajärven kuntakeskuksessa, Kirkkotie 32. Talossa on kokoontumis-, neuvottelu-, koulutus-, harraste- ja työpajatiloja, tilava keittiö, ruokasali ja liikuntasali. Tiloja käyttävät yhdistykset, koulu, varhaiskasvatus, Oulujoki-opisto, työpaja sekä yritykset ja yksityiset asiakkaat.
Verkkoasiointiin liittyvissä kysymyksissä voit kysyä neuvoa TE-palvelujen henkilöasiakkaan chatista. Henkilökohtaisia asioita et voi chatissa hoitaa, vaan niissä sinun kannattaa käyttää joko verkko- tai puhelinpalvelua. Chat on tarjolla Oma asiointi -palvelussa sekä Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu -sivulla TE-palveluiden verkkosivuilla. Chat on käytössä arkisin klo 9.00-16.00.