13.04.2022 Pirjo-Margit Jauhiainen kirjoitti aiheesta:
Selko Suomea vai Pohjanmaata?
Ei se - et kun Pohjanmaa tulvii, niin sille ei voi muuta tehdä kuin odottaa.
Minulla on aikaa ollut tutkailla uuden kotini tilannetta ja isännöitsijän tiedot saatuani lähetin hänelle asiasta sähköpostin 28.3-22, eikä ole yhteydenottoa kuulunu ja sitten otin yhteyttä vuokranantajaan, mistä liikehdintä on ollut hidasta, jonka edessä ihmettelen mistä isännöisijälle maksetaan, ettei ota vakavaa huolta ilmoittamistani asioista,,,,,,, samaan hengenvetoon, et osakkeenomistaja on myös vastuussa miten huoneistoa on hoidettu/hoidetaan,,,,, henkeä pidättäen, et ehkä annetaan mahdollisen vahingon tuplaantua, josta voidaan vuokralainen = minut laittaa vastuuseen.
Utajärven kunnan sivuilla lukee vuokra-asuntojen tarkastamisista, niin eikö yksityisten osakkeiden perusteellinen tarkastaminen olekkaan tärkeää, mikä mahdollisten vahinkojen sattuessa tuo taloyhtiölle lisäkustannuksia.
Itse olen ensisijaisen huolissani siitä, että kun keittiön allas ei vedä kunnolla ja hana on rikki/myös pissii juurelleen, niin tuolla toisaalla keskusteluissa putkimies mainitsi, et hana saattaa paineella irrota ja siinä uin vedessä, niin kun pitkät pyhätkin ovat tulossa, ja jos vahinko silloin saattuu - taloyhtiön kirjanpito kääntyy punaselle.
Salossa asuessani siellä oli hyvä isännöisijä joka teki palkkansa eteen hommia, sen edessä ajattelen, et onko Utajärvellä niin Iso herra/rouva, ettei noin "pikkuasioihin" tarvitse itseään liikuttaa?
Kenen on vastuu mahdollisen putkirikon edessä?
Viestiin tulleet vastaukset
13.04.2022 Isännöitsiä, Utajärven kunta kirjoitti aiheesta:asuntojen tarkastukset
Utajärven kuntakonserniin kuuluvien eli Kiinteistö Oy Mäyrän ja Kiinteistö Oy Järvenneidon sekä Utajärven kunnan suoraan omistamien asuntojen osalta huoneistot tarkastetaan muuttojen yhteydessä ja vikailmoituksiin reagoidaan asian vaatimalla tavalla.
Yksityisten vuokranantajien tavasta toimia vikailmoitusten osalta ei Utajärven kunnan asuntotoimessa voida ottaa kantaa. As Oy:t ja yksityiset vuokranantajat hoitavat asuntonsa itsenäisesti eikä kunta tai sen tytäryhtiöt voi ottaa kantaa näihin korjauksiin tai korjaamatta jättämisiin.
Toivon, että asianne selviää asuntonne osalta kuntoon vuokranantajanne kautta.
Uskallusta/halua vastata kysymyksiin
Kiitos isännöisijälle vastauksesta, mikä on asioiden kannalta oleellista - että otetaan kantaa, kun asiat ovat "samoja", vaikkakin eri lailla/säännöillä kuorrutettuja.
14.04.2022 Pirjo-Margit Jauhiainen kirjoitti aiheesta:Kärsivällisyys palkitaan
Nykyajassa korostuu se asia, ettemme uskalla/kehtaa/viitsi vaatia kohtuullisia toimia eri asioiden edessä, mistä vastaan tulee pienemmässäkin mittakaavassa ehkä ikävän ihmisen "maine" - et on se kumma kun ei kelpaa, kun esim. koti on alkuperäisessä kunnossa, niin silloihan sen pitäisi olla priimaa - eikä minkäänlaista korjattavaa löytyä vuosikymmeniin = edellämainittu on saivastelua.
Olen ollut asukastoiminnassa mukana, jotka nykyajassa ovat muuttuneet enemmän niin, että mahdollisimman pienillä korjauksilla haluttaisiin päästä, joka on vuokralaisen etuna pienempinä asumiskustannuksina, niinpä kummastelen sitä - että kun verorahoista / Eu-tukina saadaan varsinkin julkis´yhteisöjen vuokra-asuntojnen korjauksiin rahaa, ne eivät "useinkaan" näy vuokrissa, vaan korjauksien myötä pompautetaan vuokrat korkealle, mikä pakottaa ihmiset asumistukien saajiksi, mutta järjestelmää ei haluta kohtuullistaa tai purkaa, kun johan verorahat jouhevasti ammattiyhdistysliikkeiden johtoportaita "lahjoo".
Yksityiset osakkeenomistajat varsinkin pääkaupunkiseudulla rikastuu veronmaksajien rahoilla, kun ei ole vuokrakattoja ja asukas hakee asumiseensa tukea, jossa myös saunatiloja laitetaan asumiseen sopiviksi, jota ei kuitenkaan nähdä paheksuttavana - kun sitä toimintaa harjoittaa omiin piireihin kuuluva henkilö
Salossa asuin yli 11 vuotta yksityisellä vuokralla ja pintaremontti tehtiin muutettuani huoneistoon, jossa astianpesukone meni rikki, mutta en vaatinu uutta konetta, mikä olis tuonu kustannuksia omistajalle. Parvekkeenlasijärjestelmään tuli vikaa, enkä vaatinu sitä ( tiesin miten se toimii ) korjaamaan, joka olisikin ylimääräinen kustannus omistajalle, kun pian taloyhtiä laittoi kaikkiin parvekkeisiin lasit, etten "aina ole ikävä asukas/ihminen ;)".
Eilen ulkoilun jälkeen soitin naapurin ( siinä asuu hallituksen puh.johtaja ) ovikelloa ja kerroin ongelmasta, käyden paikanpäällä katsomassa asian, niin hän lupasi sen aamulla hoitaa.
Pian ovikello soi ja mies tuli pullon kanssa sisään, eikä riittäny 1 pullollinen ja sai kuin saikin veden keittiön altaassa virtaamaan - hananvaihto tulee pääsisäisen jälkeen.
Kiitos!
Olen kärsivällinen/pitkämielinen ihminen, etten asioiden edessä "hötkyile", kuitenkin peräänkuulutan ihmisten valveutuneisuutta ( paljon on minulla puutteita asioiden edessä, etten ole "kaikkitietävä" ) perusasioihin ja että jos ei pysty esim. pintaremonttia/muita tärkeitä korjauksia tekemään, kannattaa varmaan myydä osake.
Rauhaisaa pääsisäisenaikaa toivotan kaikille maapallon ihmisille!
Kiitos kun kirjoitukseni julkaistaan, mikä ei kosketa ainoastaan minua - vaan lukemattomia samojen asioiden edessä kamppaileville!
Lisää viesti keskustelupalstalle
Tällä lomakkeella voit osallistua valitsemaasi keskusteluun.
* merkityt kentät ovat pakollisia.